Mutiara Hidup!!!











{4 Februari 2009}   …Sambungan…. “TEBUS DOSA”

         “Syukur Alhamdullilah! Akhirnya berjaya juga abang tebus dosa abang. Terima kasih yang.” Begitulah Shazlan memulakan bicara pertamanya selepas mereka diijab-kabulkan.

          “Syukur… Syukur juga. Syarat Ana tu jangan pula abang buat tak endah.”

          “Syarat? Syarat apa pula? Bila masa Ana kenakan syarat ni?”

          “Abang! Jangan buat-buat tak ingat. Nanti Ana tunjuk belang Ana. Abang dah janji. So, kenalah kotakan.”

          “Ya Rabbi! Ayang? Abang betul-betul tak ingat. Apa bendanya?”

          “Hisk mengada-ngada betullah. Pasal tulah….”

          “Pasal apa?”

         “Eeee… Pasal abang tak diberikan kebenaran untuk menuntut hubungan kebatinan dari Analah. Kan itu syarat Ana terima lamaran abang.”

          “Oh…. Yang tu. Tengoklah macam mana nanti.” Sengaja je Shazlan berkata sedemikian. Nak kenakan Ana sebenarnya. Jelas menunjukkan Ana benggang. Muka dia dah nampak sangat macam singa betina. Geli hati juga si Shazlan melihatnya. Takut benar si Ana tu. Takkanlah Shazlan nak menghancurkan janjinya sendiri. Padahal dialah yang beriya-iya memujuk Ana menerimannya semata-mata untuk menebus dosanya memperkosa gadis yang tiada dosanya. Bukan hanya sebab itu… yang benarnya Shazlan jatuh hati pada pandangan pertama terhadap Ana. Dan yang paling penting sekarang Ana dah terima dia. Shazlan sebenarnya telah berjanji pada dirinya sendiri untuk memikat Ana sesudah mereka disatukan.

          “Dahlah malas nak layan.”

          “Tak baik tau tak nak layan suami. Dosa!” Sekali lagi Shazlan menyakat Ana. Semakin pucat jadinya. Kesian! Sekejab nampak Ana menelan air liur. Mungkin tengah fikir cara nak melepaskan diri kot. Atau mungkin dah mula gelabah.

          “A… Ana nak turun bawah jab.” Akhirnya dapat juga alasan. Tapi tak kena pada tempat.

          “Nak larikan diri dari abang ya….?”

          “Mana ada?”

          “Yalah tu. Abang percaya sangat. Ayang takut kat abang kan?”

          “Taklah. Buat apa nak takut kat abang. Bukannya abang makan orang.” Tak nak mengalah si Ana ni walaupun nampak jelas dia takut sebenarnya. Nak tipu pun tak pandai.

          “Kalau tak takut… mari duk sebelah abang.”

          “Buat apa?”

          “Adalah sebabnya. Tak kan nak bermanja sikit pun tak leh.”

          “Abang jangan menggatal. Syarat mesti dipenuhi.”

          “Ala syarat tu sebelum kahwin. Ni dah kahwinlah sayang oii.”

          “Abang jangan buat perangai. Nanti Ana…” tak sempat Ana nak menyudahkan ayatnya dah si Shazlan tu menyampuk. Sebenarnya dia rasa terhibur menyakat Ana. Budak tu pun mengelabah semacam je.

          “Nanti Ana apa? Ana nak belasah abang?”

        “A… Ana nangis nanti.” Shazlan tergelak mendengar jawapan Ana. Tak disangkanya itu jawapan yang akan diberikan. Macam budak kecil. Lawak betullah.

          “Dahlah ayang. Abang gurau je tadi. Saja nak kenakan ayang. Tak kan abang nak hancurkan kepercayaan Ana. Abang tak nak jadi kebinatangan lagi. Abang nak jadi suami yang paling baik kat dunia. Dan hanyalah untuk Adryanna seorang. Tiada yang lain dan yang seangkatan dengannya.” Baru lega rasanya dengupan jantung Ana. Kejab tadi habis hangat keseluruhan tubuhnya mendengar usikkan Shazlan. Kalau Shazlan menuntut sekali pun tiada dosanya… Itulah yang difikirkan oleh Ana. Walaupun Ana mengenakan syarat namun jauh dilubuk hatinya dia tetap mengharapkan kasih-sayang Shazlan. Cuma dia nak jual mahal sikit kerana dia pernah merana disebabkan oleh Shazlan.

Keesokkan harinya….

          “Hai anak mama… Puas tidur malam tadi? Mata nampak membengkak je,” tegur mama Shazlan. Ana yang baru je melangkah keluar dari kamar tidur tak berani nak meneruskan pergerakkannya. Dia masuk semula ke dalam bilik tidurnya.

          “Ala… Ni yang malas ni. Orang tua-tua ni kalaupun nak mengusik agak-agaklah sikit. Dahlah saudara-mara masih lagi lepak kat sini. Sekarang nak menyindir-yindir pula. Bukannya aku layan suami aku. Dia tidur kat atas lantai bertemankan bantal peluk je. Eeeeeeee… susahlah. Macam mana ni?” rungut Ana tanpa menyedari kehadiran Shazlan. Suami isteri sama je. Suka larikan diri. Shazlan tak mampu nak menghadap semua kat bawah lagi. Habis kecoh.

          “Kesian abang kan?”

          “Opocot. Mak kau…! opss…” pantas Ana menerkup mulutnya yang suka sangat melatah tu. Dia memang pantang ditegur tiba-tiba macam tu. Lebih-lebih lagi masa dia tengah rungsing fikirkan sesuatu.

          “Melatah! Macam ni….”

          “Dah. Abang jangan nak merapu pagi-pagi lagi.”

“Kesian abang kan?” sekali lagi soalan yang sama diajukan kepada Ana.

“Orang masih ramai ke kat bawah?” Ana segera menukar tajuk perbualan. Mahu tak mahu terpaksalah juga Shazlan jawab.

          “Ramai. Tulah sebabnya abang naik semula kat atas. Dah makin menjadi mereka tu.” Baru je Ana nak membalas…. tiba-tiba kedengaran pintu bilik mereka diketuk dari luar. Siapa pula tu?

          “Ayang tolong bukakan pintu?” pinta Shazlan.

          “Tak nak. Abanglah buka. Ana tak berani.” Mengelak lagi. Ana sebenarnya malu jikalau mereka menyoal yang bukan-bukan. Shazlan tersenyum mendengar kata-kata Ana. Lantas dia sendiri menuju ke arah pintu. Terperanjat dia sejurus pintu bilik terbuka luas.

          “Mak oiii…. Ramainya yang sudi bertandang ke bilik pengantin.” Shazlan terluah apa yang terbuka didalam kepala otaknya ketika itu. Hadirin dah tergelak besar.

          “Hai pengantin, tak nak turun menjamu selera ke? Atau dah terlebih kenyang?” mulalah mereka nak mengusik. Ana dah tak dapat nak larikan diri. Segera dia melirik pandangan ke arah Shazlan, minta dibantu. Shazlan hanya tersengeh macam kerang busuk. Tak nak pula dia nak menyibuk.

          “Ni nak turunlah.”

          “Betul ke ni Ana? Atau saja nak mengelak dari kita orang. Dari tadi kami tunggu kat bawah tak juga kamu tu turun. Sampaikan suami kamu tu pun menghilang sama. Kalau ya pun sabar-sabarlah. Malam akan menjelang tiba lagi.” Makin galak mereka mengusik.

          “Kak Min…. Saya naik semula nak ambil handset saya. Tak lebih dari tu.” Kini giliran Shazlan pula menyampuk. Dia kesian melihat wajah isterinya yang berubah bagaikan cicak kena lestik.

          “Betul ke???? Tapi kalau nak ambil handset kenapa lama sangat? Handset tak jumpa ke atau isteri yang tak jumpa.” Semakin menjadi kalau menjawab. Jadi, Shazlan dan Ana sama-sama mendiamkan diri. Tak nak masuk-campur lagi. Sedang galak mereka ditertawakan… Shazlan segera menarik tangan isterinya.

          “Jom yang. Abang janji nak bawa ayang ke rumah kawan abang. Hampir terlupa pula.” Ana bagaikan pak turut hanya mengekori tanpa sebarang bantahan. Sampai kat kereta terus je Ana menyoal.

          “Abang janji ngan kawan mana?”

          “Tak de sapa-sapa. Saja nak lari dari dia orang.”

          “Ooooo… Terima kasih abang.”

          “Kasihmu abang dah lama terima.” Shazlan memandang tepat ke anak mata Ana sehingga menyebabkan Ana gugup.

          “Ke…kenapa abang pandang Ana macam tu?”

         “Ana… emmm.. Adik… sebenarnya abang…” Shazlan tidak dapat meneruskan kata-katanya. Dia masih lagi setia memerhatikan Ana. Dari anak mata… menuju ke bibir… Ana semakin hilang keruan.

          “Abang?”

          “Ayang… shhhhh… Jangan…” suasana kembali sunyi. Yang kedengaran hanya nafas kedua pasangan. Ana dah mula naik risau….

          “Abang… kalau…”

          “Adik… abang tak tahu nak mulakan macam mana. Tapi abang nak juga bagitau adik.”

“Abang, Ana nak minta satu benda dari abang.”

“Cakap jelah adik. Abang sanggup serahnya nyawa abang sekali pun.”

“Tolong hentikan panggil Ana ni adik.”

“Kenapa pula?”

“Abang, Ana ni bukan adik abang.”

“Abang tau.”

“Habis tu kenapa panggil Ana macam tu.”

“Sebab.. Ana ni… nampak… hmmmm… muka Ana tu nampak sangat muda dari abang walaupun beza umur kita hanya 5 tahun. Tapi tak pelah… depan orang abang tak panggil adik. Belakang boleh kan?”

“Abang, sedar sikit. Kita ni sekarang suami isteri.”

“Ooooo… ingatkan Ana tak sedar.”

“Hah…! Nak kenakan Analah tu.”

“Tak… Sebenarnya abang betul-betul cintakan adik.”

          “Arrrrrrr???”

          “Ya. Tak pernah abang cintakan sapa-sapa pun macam abang cintakan Ana. Tapi abang tak memaksa Ana untuk turut mencintai abang. Abang sanggup tunggu. Biar beratus tahun sekali pun. Kalau abang masih hiduplah.” Ternyata Ana terharu mendengar ucapan ikhlas dari suaminya itu.

          “Abang…”

          “Tak pe yang. Abang tak kisah…”

          “Tak. Ana pun…”

          “Apa dia Ana pun??? Tak kisah juga ke?”

          “Bukan… Sebenarnya, Ana pun sayang gak kat abang. Cuma sengaja je Ana buat macam tu. Nak seksa abang sikit. Balik-balik Ana yang rasa terseksa.” Akhirnya terluah juga.

          “Betul…………”

          “Ya.”

          “Kalau abang….”

          “Nak tuntut pun boleh.”

          “Nanti tak tuduh abang yang bukan-bukan.”

          “Tak. Ni janji Ana.”

          “Syukur! Sekali lagi abang rasa seronok sangat ni. Tak sangka isteri abang ni boleh terpikat ngan abang sebelum sempat abang menjalankan operasi memikat.”

          “Oooo… Abang ada operasi tersendiri rupanya.”

          “Alamak… Terbocor rahsia. Tapi… I love you.”

          “Me too.” Sekali lagi pandangan mata Shazlan hinggap ke wajah Ana. Dari mata… ke bibir… Dan seterusnya… mulalah merayap ke merata. Ana terasa malu namun dia tetap control.

          “Abang, kita kat dalam kereta sekarang. Kawal diri sikit.”

          “Abang mana ada buat apa-apa yang tak senonoh. Masih waras lagi. Lainlah kalau sekarang…” sengaja Shazlan tidak meneruskan kata-katanya.

          “Kalau sekarang apa abang?”

          “Kalau sekarang ni kita kat bilik… minta maaflah ayang oii… abang pasti tak kan lepaskan ayang.”

          “Dah mula abang ni.” jerit Ana sambil menghadiahkan cubitan maut buat suaminya.

          “Terima kasih yang.”

          “Untuk apa?”

          “Untuk cubitan pertama ayang.” Tergelak Ana mendengar usikkan suaminya. Begitulah akhirnya mereka mengecapi kebahagian bersama. Tak disangkakan Ana akan menerima cinta Shazlan secepat itu. Padahal baru je 2 hari mereka hidup bergelar suami-isteri. Benci Ana pada Shazlan dah lama hilang. Sejak dia menerima lamaran Shazlan lagi. Kerana dia berjanji pada ibunya untuk menerima Shazlan sepenuh hati tanpa perasaan dendam. Tahniah kepada Shazlan kerana berjaya memikat hati isteri idamannya. Semoga berkekalan perhubungan mereka.

 

p/s: Maaflah sekiranya sambungan “Tebus Dosa” ini kurang memuaskan hati pembaca sekalian. Semoga pembaca terhibur. Dan sekiranya terdapat idea yang bernas kongsikanlah dengan Dewi. Lagi satu… sekiranya terdapat sebarang kesilapan harap dimaafkan. Biasalah kan… setiap insan tak lari dari melakukan kesilapan. Sekian terima kasih.

 

-TAMAT-

 

  



Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

et cetera
%d bloggers like this: