Mutiara Hidup!!!











{4 Februari 2009}   ….Sambungan Tebus Dosa…. “Patutlah!!!”

…Sambungan… “Tebus Dosa”

          “Abang, nak ikut!” pinta Ana penuh manja.

          “Nak ikut? Buang tabiat ke ayang ni? Abang bukannya nak pergi melancong kat Pangkor tu tau.”

          “Ala…… Bolehlah bang…..”

          “Ayang oii… tak yah nak ngada-ngada. Abang nak attend meeting. Bukan nak pergi dating. Yang duk rumah diam-diam.”

          “Tak nak. Ana nak juga ikut abang.”

          “Ni apa hal degil sangat ni? Makin hari makin menjadi perangai ayang ni. Abang dah cakap…. abang bukan pergi nak suka-suka. Atas urusan kerja. Tu pun 2 hari je. Bukan lama mana pun.” Shazlan dah mula hilang sabar dengan perangai Ana yang semakin menggila tu.

          “Abang please…. Sekali ni aja. Ana janji. Boleh ya?”

          “Tak boleh. No more compromise. Ana, abang tak nak tengking kat Ana. Tolong dengar cakap. Jangan buat abang naik angin. Perangai Ana sekarang ni menggalahkan anak jiran sebelah yang baru umur 5 tahun tu.” Keadaan senyap seketika. Pelik! Isteri aku ni diam je. Tak pula merengek macam biasa. Entahlah kenapa! Sejak seminggu lepas, perangai Ana dah lain sangat. Something wrong somewhere. Itulah yang berlaga di kotak fikiran Shazlan. Tapi dia tak pernah nak luahkan pada isterinya itu. Kalau dah merajuk bukan senang nak pujuk.

          “Masya-Allah! Ayang nape niiiiiiii….? Abang bukannya marah, sampai nak nangis pula budak ni. Ni yang buat abang lemah ni. Dahlah tu ya yang… Nanti kalau mama abang tengok mati abang.”

          “Ab… sampai hati abang. Abang dah tak sayang kat Ana,” luah Ana sambil tersedu-sedan.

          “Mana ada… Kalau abang tak sayang kat Ana sure abang tak kan pujuk Ana kahwin ngan abang dulu. Nape Ana fikir yang bukan-bukan ni? Ana sakit ke?” Semakin lembut nada suara Shazlan. Dia tidak mahu mengeruhkan lagi keadaan.

          “Ana sihat. Kalau betul abang sayang kat Ana…. Bawalah sekali. Ana janji tak kan susahkan abang. At least bolehlah Ana jaga abang. Please bang.”

          “Ana nak jaga abang? Balik-balik nanti abang pula yang kena jaga yang.”

          “Ala abang ni… Tak baik tau tuduh sebarangan. Ana mana pernah tak jaga abang?”

          “Yalah.” Akhirnya terpaksa juga Shazlan bersetuju membawa bersama isterinya. Dia tak nak nanti dia dipersalahkan oleh mama yang suka sangat manjakan menantunya yang sorang ni.

          Kesian Shazlan… tiap-tiap hari kena layan karenah isterinya yang semakin kebudak-budakkan itu. Manja, degil, nakal, kuat menangis… semuanya sekalilah yang di serve oleh Ana buat Shazlan. Pening kepala juga Shazlan memikirkan punca perubahan isterinya. Namun, hampa.

          Sampai je kat Pulau Pangkor… mulalah si Ana tu….

          “Abang…”

          “Ya.”

“Ana laparlah.”

“Lapar? Baru kejab tadi kita makan kan. Ehhhh!!! Ayanggggg… ni perut ke atau tong?”soal Shazlan sambil jarinya menuding ke arah perut Ana. Geli hati juga tengok muka Ana yang dah mencuka tu. Maklumkan Tuan Azman (rakan sekerja) turut berada disitu.

“Abangggggggg… kalau tak nak belikan cakap jelah. Tak yah nak malukan depan orang. Ana nak masuk biliklah dulu.”

“Dah merajuk isteri abang yang sorang ni. Yalah abang belikan. Nak makan apa?”

“Sayang kat abang… Abang, Ana nak makan ikan bakar. Boleh kan?”

“Bertuah punya budak. Duk sembang ngan Tuan Azman. Abang pergi order jab.” Ana tersenyum panjang. Apa taknya… setiap permintaan dia tak pernah ditolak oleh suaminya mahupun mertuanya. Sekejab kemudiannya… muncullah hidangan ikan bakar… Lahab sekali Ana menjamah. Shazlan ada juga nak cubit sikit ikan tu, tapi…..

“Hiskkkkhhhh… apa ni ayang pukul-pukul tangan abang?”

“Tak malu abang. Ambil ikan Ana.”

“Ayang???? Ikan tu bukan Ayang pergi tangkap kat laut sampai abang nak cubit sikit pun tak boleh.”

“Abang nak… order lain. Boleh gak Ana tumpang sekali.”

“Tak de masa. Dah cepat makan. Abang nak tidur ni. Esok ada meeting.” Susah juga Shazlan melayan isterinya.

Nasib baik 2 hari je meeting kat Pangkor tu, kalau tak makin merana Shazlan. Macam-macam yang Ana minta. Itulah… inilah… Yang penatnya Shazlan. Kehulu kehilir mencari semua yang diminta isterinya. Kalau tak dibelikan siaplah Shazlan. Makin muncunglah mulut si Ana tu dan siap kena ugut lagi. Kalau Shazlan tak memenuhi kehendak Ana maka Ana akan report kat mama. Akhirnya kembalilah juga mereka berdua ke rumah. Baru je si Shazlan nak sandar kat sofa, dah isterinya panggil.

“Abangggggg.” Dah mula….

“Apa lagi ayang? Abang penat ni.”

“Ala abang. Bukan Ana nak suruh abang pergi beli apa-apa.”

“Habis tu?”

“Ana teringin nak makan roti canai.”

“Kata tak nak suruh beli barang. Tu minta roti canai. Kat kedai je yang ada kan?”

“Memanglah abang…Tapi Ana tak nak yang kat kedai punya. Ana nak yang buatan tangan abang punya.”

“Ayang? Jangan nak pandai-pandai suruh abang buat roti canai. Masuk dapur pun abang tak pernah tau. Jirus air pun tak tau.”

“Abangggggggg…. Janganlah cam tu. Ana tiba-tiba je rasa tak sihat. Sebab tu Ana nak abang buatkan. Nanti Ana bagitaulah macam mana nak buat. Cara-cara dia senang je.” Ana ni memang suka sangat memujuk.

“Ayang ni susahlah. Kerja yang abang tak mampu buat yang dia nak suruh buat.”

Please!!!!”

“Nak buat cam mana.. Kena jugalah setuju.”

“Muaaaahhhh… so sweet of you.”

Ana bangkit menuju ke dapur untuk mendapatkan bekas, tepung, air suam, minyak dan susu manis. Beberapa minit kemudian muncul semula dengan bahan-bahan tersebut. Shazlan pula memandang je isterinya. Cutenya isteri aku ni tiba-tiba. Dulu pun cute juga. Tapi sekarang bertambah ayu. Berseri-seri wajahnya. Tapi kenapa dia cakap yang dia tak sihat. Aku tengok sihat je. Bisik Shazlan. Tapi dalam hati jelah.

“Abang, mula-mula masukkan tepung ke dalam bekas ni. Pas tu tuang air. Tapi sikit je tau. Gaulkan dulu. Sampai tepung tu betul-betul uli. Pas tu bubuh pula minyak. Uli lagi tau abang. Bagi tepung tu jadi lembut dan tidak melekat kat tangan abang. Pas tu bubuh sikit susu.” Panjang lebar Ana menerangkan kepada Shazlan.

“Taklah susah mana…. rupanya… pup!”

“Abangggggggggg.” Jerit Ana. Tapi kemudiannya mula ketawa terbahak-bahak. Apa taknya…. Shazlan ganas sangat. Lepas je tuang air kat atas tepung, tangan Shazlan merempuh masuk ke dalam bekas dan dengan rakusnya meng‘uli’ tepung tersebut sehingga tepung tu terkena pada wajah handsemnya itu. Habis meja rosak dengan limpahan tepung tadi. Tak jadi Ana nak marah bila tengok wajah innocent suaminya itu. Namun akhirnya jadi jugalah roti canai hasil tangan Shazlan. Tapi banyaklah bezanya dengan roti canai kedai mamak. Yang Shazlan punya ni… bentuk entah apa-apa. Dah tu sedikit hangus pula tu. Shazlan sendiri tak lalu nak makan. Ana…? Bagaimana pula dengan dia?

“Mak oii… licin. Ayang, yang tak sedap macam ni pun boleh habis juga ke? Peliklah ayang ni.”

“Siapa cakap tak sedap? Ana berselera makan tau abang. Dahlah abang… Ana nak tidur sat.”

“Ana petang-petang cam ni tak baik tidur tau.”

“Tau. Tapi yang sakit dikecualikan.”

“Ana sakit ke? Tak nampak pun cam tu.”

“Ana sakit kat dalamlah bang. Ana rasa pening kepala sangat. Macam nak pitam je.:

“Ya ke? Kalau cam tu jom abang bawa jumpa doktor.”

“Malaslah bang. Abang nak… abang pergilah. Ana nak rehat.” Shazlan hanya mampu menggeleng kepala.

Dah dekat dua hari Ana menyendiri. Tak mengganggu Shazlan seperti biasa. Shazlan takut juga. Yalah! Lagipun sebelum ni isterinya dah bagitau yang dia pening kepala. Janganlah si Ana tu ada apa-apa penyakit berbahaya. Ya Allah! Lindungilah isteriku. Rintih Shazlan. Dia memang risau. Dia sayangkan Ana lebih dari nyawanya sendiri.

“Ayang.”

“Hmmm… Abang.”

“Nape ni? Tak sihat ke? Abang takut ni yang. Cuba cakap betul-betul ngan abang.”

“A… abang… Ana… Ana sendiri pun tak tahu. Ana rasa lemah seluruh badan. Ana rasa cam nak tidur je. Padahal Ana tak mengantuk.”

“Tulah yang. Makan lagi benda bukan-bukan. Sekarang sakit ayang juga yang susah.”

“Tak kan sebab makan, abang.”

“Manalah tau. Keracunan makanan ke?”

“Tak taulah abang. Tapi Ana tak larat sangat-sangat.”

“Tak pelah. Abang bawa ayang jumpa doktor jelah. Mari sini abang salinkan baju ayang. Pas tu kita pergi klinik.” Shazlan memang suami yang baik. Isterinya sering dilayan walaupun kadang-kala sikap Ana menggugat kesabaran Shazlan. Perlahan-lahan kereta BMW Sports berwarna merah kepunyaan Shazlan meluncur di atas jalan. Akhirnya tiba juga mereka ke klinik Sarimah. Shazlan dah mula mundar-mandir kat klinik tersebut. Apa hal ni? Patient sorang pun tak de. Tapi kenapa lambat sangat ni. Doktor ni tak tau ke aku tengah risau ni. Eeeeeeeee… Nak je aku cekik doktor ni hidup-hidup. Shazlan merunggut sendirian.

“Encik, doktor panggil.” Terperanjat Shazlan. Nasib dia pandai cover macho.

“Doktor, kenapa dengan isteri saya?”

“Kalau ya pun bawalah bersabar Encik Shazlan. Duduk dulu.”

“Oppsss,,, sorry doktor.”

“Emmm… sebenarnya isteri Encik Shazlan ni menghidapi penyakit merbahaya. Tak boleh nak di rawat lagi. Mahu tak mahu Encik kena juga terima.”

“Ya Allah!” jerit Shazlan sambil tangannya meraup wajahnya. Tak sanggup dia menghadapi kenyataan tersebut.

“Bawa-bawalah bersabar Encik. Yang penting sekali Encik kenalah puaskan kehendak isteri Encik sekiranya dia mengidam nak makan apa-apa.”

What?”

“Encik Shazlan… Penyakit merbahaya yang saya maksudkan tu… Isteri Encik ni kuat mengidam. Penyakit ni merbahaya buat si suami.”

“Saya tak faham. Maksud doktor….?”

“Encik Shazlan bakal menjadi papa tak lama lagi. Tahniah!”

“Patutlah!!!!!”

“Apa yang patutlah Encik Shazlan?”

“Emm… Patutlah isteri saya melampau-lampau perangainya. Rupanya dia pregnant. Serik saya. Tapi, I’m happy. I’m going to be a father very soon. Terima kasih doktor.” Shazlan teramat gembira dengan berita tersebut. Dia meraikan isterinya sampai berbakul-bakul buah mempelam muda dibeli olehnya. Hanya buat isterinya yang tersayang….

 

 

p/s: Sambungan ni hanyalah sebagai tambahan kepada cerpen: …Sambungan…. “Tebus Dosa”. Semoga pembaca terhibur. Sekiranya terdapat sebarang kesilapan, harap dimaafkan. Terima kasih di atas sokongan semua.

 -TAMAT-



Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

et cetera
%d bloggers like this: