Mutiara Hidup!!!











{20 Jun 2007}   Bunga Bakawali.

 

    

                                          MIDNIGHT BLOOM

Pernahkah anda melihat bunga Bakawali??? Pelik tapi benar. Bunga Bakawali merupakan sejenis bunga yang paling jarang ditemui. Ini adalah kerana Bakawali hanya berbunga setahun sekali. Biasanya bunga Bakawali akan berkembang pada pukul 12.00 tengah malam dan hanya dapat bertahan untuk masa yang singkat iaitu hanya tiga jam lamanya. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Anda merupakan salah seorang yang bertuah kerana dapat melihat gambaran sebenar bunga Bakawali yang merupakan keajaiban dunia. Jadi, tolong sebarkan kepada kawan- kawan yang belum berpeluang lagi untuk melihat keunikkan ini……… Sebarkan ya……….!

Nama saintifik Bunga Bakawali: Epiphyllum Oxypetalum
Keluarga: Cactaceae
Genus: Epiphyllum
Spesis: Oxypetalum 

Nama Inggeris/ Nama lain bagi bunga Bakawali di barat ialah:-

– Lady of the Night
– Queen of the Night
– Night blooming cereus
– Dutchman’s Pipe
– Beauty under the moon

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Shima says:

Wah sungguh cantik bunga Bakawali. Saya tertarik dengan info yang telah disediakan. Teruskan usaha anda..
Terima kasih di atas maklumat itu.



Safinaz says:

erm mmg mnrik bnga 2…sblum ni sya xthu pn psal bnga tersebut..thanks 4 that info..



ada_banoi says:

kalau kita petik bunga nih apa akan terjadi? dia akan kembang terus ke atau kuncup lepas 3 jam?



hani says:

pokok bakawali ni macam mana kegunaannya?
maksud saya untuk perubatan. bagaimana kita menggunakan untuk perubatan?



cda says:

ahakz…sye ske bunga ni n sye bjaya mghasilkan final projek(batik) sye mggunakn motif bunga ini..thanx



cda says:

secret of bakawali…



Ollynn Khadri says:

assalamualaikum..
ada sesape tau kat mana boleh saya dapatkan bunga nie.. merata KL saya cari bunga nie.. artifical mmg takde.. nak kene mockup itupun tidak menghampiri realiti.. if ada sesiapa yang ada contact atau pun tau dimana boleh dapatkan bunga nie, info yer.. thanks…



Author says:

Bunga Bakawali ini juga sering berkait rapat dengan sebuah hikayat lama dari sastra urdu dengan kisah mistiknya dalam Hikayat Gul Bakawali. Yang mengisahkan percintaan di antara seorang raja dan seorang puteri misteri yang akhirnya berjaya bersatu setelah menemui pelbagai halangan dalam percintaan.

Dalam kepercayaan orang-orang melayu dahulu, bunga ini sering dikaitkan dengan hantu langsuir. Sebab itulah bunga itu hanya akan berkembang pada pukul 12 malam kerana pada masa itulah LANGSUIR (JIN) itu akan berterbangan mencari mangsa dan singgah di bunga itu untuk mencantikkan diri dengan aromanya yang sangat wangi.



Nabila says:

Sape kata bunga bakawali berbunga setahun sekali. Pokok bunga bakawali saya berbunga sepanjang tahun tapi tidak setiap hari. Mmg cantik dan unik bunga ne.



wati says:

saya ada pokok ni…kwn yg bagi sebelum dia pindah ke johor.Tp apakah betul pokok ni ada ong kalo ianya berbunga?X tau laa iye ke x…tp setiap kali pokok bunga bakawali yg ada kat umah saya ni berbunga….rezeki saya bertambah2 sbb saya dah bniaga dah 10 thn dah…



Yvonne says:

you’re in point of fact a good webmaster. The website loading speed is amazing. It kind of feels that you are doing any unique trick. In addition, The contents are masterpiece. you’ve done a fantastic job on this matter!



Dorothy says:

Hello this is kind of of off topic but I was wondering if blogs use WYSIWYG editors
or if you have to manually code with HTML.
I’m starting a blog soon but have no coding experience so I wanted to get advice from someone with experience. Any help would be enormously appreciated!



I simply wished to say thanks once again. I do not know the

things I would’ve used without the type of tricks documented by you directly on

my industry. It absolutely was a hard

situation in my circumstances, but viewing a new skilled fashion you resolved it

forced me to jump over fulfillment. I am just happy for

the help as well as trust

you recognize what a

great job that you are carrying out

teaching some

other people through the use of a web site. I’m certain you haven’t got to know all of

us.



Wonderful beat ! I wish to apprentice while you amend your site, how could i subscribe for a blog site?

The account helped me a applicable deal. I had been tiny bit familiar of this your broadcast provided shiny clear concept



I’m not sure where you’re getting your information, but great topic.
I needs to spend some time learning more or understanding more.
Thanks for fantastic info I was looking for
this info for my mission.



Hayden says:

Great article! We are linking to this particularly great content on our website.

Keep up the good writing.



web site says:

Fascinating blog! Is your theme custom made or did you download it
from somewhere? A theme like yours with a few simple adjustements would really make my blog jump out.
Please let me know where you got your design. Thank you



Your way of explaining the whole thing in this post is truly good, every one be able to easily
know it, Thanks a lot.



Heya i’m for the primary time here. I found this board and I in finding It really useful & it helped me out much. I am hoping to offer one thing back and aid others like you helped me.



webpage says:

Hello friends, its enormous article concerning tutoringand completely defined, keep it
up all the time.



Rodolfo says:

I have read so many posts concerning the blogger lovers but this post is really a fastidious article, keep it up.



Wow, that’s what I was searching for, what
a stuff! present here at this blog, thanks admin of this site.



Whats up! I have been checking this blog
for awhile and I think it’s well-written. I am constantly looking forward to seeing a fresh post.



I desired to many thanks for this amazing read!
I enjoyed every an element of it I have you saved to favorites to take a look at new stuff you
publish_



kluangman says:

Saya ada pokoknya, mudah hidup.daunya saja boleh hidup..hari ni saja dia kembang 10 kuntum serentak, paling banyak selepas 2 tahun menanamnya..nak benih, nak tengok bunganya..wassap saya 0139645599



breakdown says:

It’s genuinely very difficult in this full of activity life to listen news on Television, therefore I
only use web for that reason, and get the
most up-to-date news.



Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

et cetera
%d bloggers like this: